آشنایی با غول هوشمند اپل

اپل
اپل

اپل

شرکت اپل با دوستی دو جوان ۱۶ و ۲۱  ساله در سال ۱۹۷۶ متولد شد ، این دو دوست استیو جابز و استیو وزنیاک بودند ، شرکت چند ملیتی اپل در حوزه ساخت کامپیوتر های کوچک و ارائه نرم افزار های کامپیوتری فعالیت میکرد ، این دو دوست پس از گذشت ۶ سال از فعالیتشان توانستند اولین کامپیوتر شخصی را با نام Apple I در کاراژ خانه استیو بسازند ، این شرکت نوپا پس از ارائه اولین کامپیوترش با برند Apple Computer Inc رسما وارد بازار رقابت تکنولوژی ساخت کامپیوتر شد.

steve jobs

steve jobs

این شرکت در گام نخست با فروش Apple I در بازار توانست بنیه مالی خود را قوی تر کند بلافاصله پس از نتیجه گرفتن از فروش Apple I ، این شرکت Apple II را وارد بازار کرد ،این مدل اپل به دلیل داشتن فلاپی دیسک توانست نسبت به سایر رقبای خود پیشی بگیرد ، چرا که در آن زمان رقبای این شرکت در مدل های مشابه از این فناوری استفاده نکرده بودند ، به همین ترتیب بهینه شده ی Apple II با نام Apple III وارد بازار شد ، این مدل در حقیقت رقیب مدل های شرکت IBM بود ، اما به دلیل داشتن مشکلاتی در Apple III و نیاز به رفع مشکلات این مدل از فروش زیادی برخوردار نبود تیم استیو جابز این مشکلات پس از حل این مشکلات دوباره با انرژی بیشتری وارد بازار رقابت شدند.

اپل

اپل

این بار نوبت معرفی سیستم عامل جدید این شرکت بود در سال ۱۹۸۳ اپل سیستم عامل جدید خود یعنی لیزا را رونمایی کرد  لیزا بخاطر واسط های گرافیکی و استفاده اولین بار از ماوس ، و استفاده از آیکون ها و پنجره ها انقلابی در طراحی سیستم عامل ایجاد کرد.

سال ۱۹۸۴ ، سال ظهور سیستم عامل مکینتاش بود ، اپل در این سال این سیستم عامل را روانه بازار کرد ، با ظهور مکینتاش ، بسیاری از نرم افزار های کاربردی امروزی هم ظهور کردند ، نرم افزار های شرکت ادوبی و مایکروسافت ورد برای اولین بار تحت سیستم عامل مکینتاش نوشته شده بودند.

سال ۱۹۸۹ اوج طلایی اپل و ظهور کامپیوتر های قابل حمل و نت بوک ها بود ، این نت بوک محصول مشترک شرکت سونی و کمپانی اپل بود که با بکارگیری باتری‌های دو ساعته،  صفحه مانیتور ۹ اینچی و هارد درایو ۲۰ مگابایتی به فرمی کاملاً ارگونومیک طراحی شده بود این نت بوک سود کلانی را در سال ۱۹۹۱ نصیب شرکت اپل کرد. این سال های به قدری برای این شرکت سود آور بود که از این سال ها به عنوان دوران طلایی اپل نام برده می شود.

بیشتر بخوانید  اپلیکیشن Health اپل، نظارت بر سلامت را به راحتی در دسترس کاربران قرار می دهد

در ادامه اپل برای گسترش فعالیت هایش با شرکت های معتبر دیگر همکاری می کرد در این سال ها اپل به بهینه کردن سیستم عامل خود پرداخت و همچنین برای بهینه کردن نت بوک های خود تلاش می کرد. اپل در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ با پیشنهاد همکاری با رقبای قبلی خود یعنی  IBM و موتورولا این شرکت ها را شگفت زده کرد ، پیشنهاد اپل ساخت کامپیوتری با سخت افزار IBM و موتورولا با سیستم عامل بهینه شده مکینتاش بود این پیشنهاد سبب شد ، اپل دوباره به سود قابل توجهی دست یابد.

iphon

iphone

پس از این سال ها هیئت مدیره جدید اپل با مدیر عامل جدیدی که خود استیو جابز پیشنهاد داده بود تصمیم گرفتند بنیان گذار شرکت یعنی استیوجابز را در یک سمت پیش پا افتاده ابقا کنند ، استیو جابز خود را یک کارمند اخراجی در اپل می دید ، پس از این اتفاق وی اپل را ترک کرد ، ترک اپل شروعی دوباره برای استیو جابز بود ، وی در این مدت شرکت نکست را که یک شرکت کامپیوتری بود بنیان گذاری کرد ، این شرکت کامپیوتری را به بازار ارائه کرد که اولین مرورگر اینترنتی روی آن نصب شده بود ، پس موفقیت نکست، نوبت پیکسار بود ، با موفقیت شرکت پویانمایی پیکسار ، شرکت والت دیزنی این شرکت را خریداری کرد  وی با شرکت های والت دیزنی (که مدیریت آن به عهده همسر آینده جابز ) بود هم همکاری کرد و پرطرفدار ترین شرکت انیمیشن سازی را به دنیا معرفی کرد.

IPhone 5

پس از این اتفاقات شرکت نکست توسط اپل خریداری شد و با این اتفاق جابز دوباره به اپل یازگشت ، اپل در دهم ژانویه ۲۰۰۶ اولین رایانه‌هایش را با پردازنده اینتل ارایه کرد. لپ‌تاپ جدید اپل مک بوک پرو نام داشت که جایگزین مدل های قدیمی پاور بوک شد مدل های جدید اپل حدود ۴ برابر سریعتر از مدل های قدیمی هستند .  مشارکت اپل و اینتل یک اصطلاح جدید را میان کاربران کامپیوتر به وجود آورده‌است، مکتل  در جواب عبارت وینتل که به کامپیوترهایی که با پردازنده اینتل و سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کردند اطلاق می‌شد ساخته شده‌است. البته این عبارت هیچگاه توسط یک مقام رسمی دو شرکت استفاده نشده‌است و بیشتر در میان طرفداران رواج پیدا کرده است.

اپل در ایران ؛ خدمات شرکت اپل تا ۲  شهریور ۹۲ در ایران تحریم بود تا اینکه با برداشتن تحریم های الکترونیکی ایران توسط امریکا ، نمایندگی رسمی این شرکت ، فعالیت های خود را در ایران از سر گرفت.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آشنایی با غول هوشمند اپل

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *