بررسی گوگل نکسوس 5 ( Google Nexus 5 )

nexus 5_screen

نکسوس 5 یکی از گوشی های هوشمند گوگل با صفحه نمایش IPS و رزولوشن Full HD 445 پیکسل بر اینچ ، سیستم عامل اندروید 4.4 کیت کت می باشد که اینبار گوگل برای ساخت فرزند جدید خود ( نکسوس 5 ) با ال جی همکاری کرده است ، با ما همراه باشید تا بیشتر با نکسوس 5 آشنا شویم .

Nexus5_black_white
Nexus5_black_white

البته قبل از شروع بررسی خدمتتون عرض کنم که ، بررسی این گوشی به درخواست یکی از کاربران بوده و این بررسی شروعی برای بررسی گوشی های هوشمند درخواستی شما می باشد .

پس با سری اول از بررسی گوشی های هوشمند درخواستی در خدمت شما هستیم .

 [divider]

ساخت و طراحی

نکسوس 5 با طراحی زیبای خود که بسیار خوش دست بوده و زمانی که گوشی رو در دست میگیرید ، احساس لذت بخشی به شما دست می دهد البته با تشکر از تاچ نرم مات آن ، همچنین این گوشی با صفحه نمایشی نسبتا بزرگ 4.95 اینچی که گزینه استفاده همیشه با یک دست را نقض می کند ، نکسوس 5 یک گوشی سبک با وزن 130 گرم می باشد .

Nexus 5
Nexus 5

لبه نکسوس 5 در مقایسه نسبت به گوشی های دیگر ، از جمله هم خانواده خود نکسوس 4  منحنی و گوشه های آن کمی گردتر می باشد . این گوشی با رنگ های سفید و مشکی در بازار موجود است .

Nexus5_Right-edge
Nexus5_Right-edge

صفحه نمایش 4.95 اینچی Full HD بوده و هیچ دکمه ای سخت افزاری در صفحه نمایش وجود ندارد ، چراغ آگاه سازی در زیر صفحه نمایش قرار دارد و در صورت دریافت ایمیل یا پیام چراغ آگاه ساز ، چشمک زده و شما را آگاه می سازد ، درحالی که سنسور و دوربین جلویی نکسوس 5 در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است .

در لبه سمت راست دکمه پاور/ قفل صفحه نمایش و جایگاه میکرو سیم کارت قرار دارد ، در لبه سمت چپ نیز ما کلید ولوم را مشاهده میکنیم ، البته ناگفته نماند در این سری از گوشی نکسوس ، گوگل و ال جی دکمه های قرار گرفته در لبه های گوشی را از جنس سرامیک ساخته اند تا مقاوم تر باشد .

Nexus5_Left_edge
Nexus5_Left_edge

جک 3.5 میلیمتری هدست در لبه بالایی قرار دارد ، در حالی که پورت میکرو USB و اسپیکر در لبه پایین مشاهده میشوند . البته قرار گرفتن اسپیکر در لبه پایین ایده زیاد جالب نبوده زیرا مثلا وقتی شما در حال بازی کردن هستید دستتان روی اسپیکر قرار میگیرد و صدای اسپیکر به اصطلاح خفه شده و صدای کمی شنیده میشود .

در پشت دستگاه یک دوربین 8 مگا پیکسلی حلقه ای به شکل لنز دوربین و فلش LED و نام تجاری LG و Nexus دیده میشود .

[divider]

صفحه نمایش

نکسوس 5 با صفحه نمایش LCD  از نوع IPS با وضوح 1080*1920 پیکسل و تراکم پیکسل PPI 445 می باشد . صفحه نمایش همراه با محافظ گوریلا گلس 3 بوده که آن را نسبت به خش مقاوم میسازد .

nexus 5_screen
nexus 5_screen

به خاطر شدت روشنایی خوب نکسوس 5 ، میتوان آن را به راحتی در محیط های پر نور در خارج از خانه نیز بدون هیچ مشکلی استفاده کرد . از نظر عمق رنگ سیاه نیز چندان خوب نیست ولی به خوبی AMOLED ها و یا LCD بکار رفته در پرچمدار های دیگر گوشی ها مثل iPhone 5 و LG G2 نیست ولی در کل میتوان گفت تصویر نمایش داده شده قابل قبول می باشد .

با توجه به زاویه دید بزرگ ، هر چند صفحه نمایش در زیر نور خورشید کمی منعکس کننده بود ولی خوانایی زیر سطح نور خوب بوده و باعث اذیت چشم نمیشود هرچند که میتواند روشنایی صفحه نمایش بهتر از این باشد .[divider]

دوربین

همانطور که گفته شد نکسوس 5 از دوربین پشت گوشی 8 مگاپیکسلی و دوربین جلویی با 1.3 مگاپیکسل بهره میبرد .  این گوشی با برنامه دوربین اندروید 4.4 بصورت 4 حالت پیشفرض ( عکسبرداری ، ویدئو ، پارانورما و حوزه عکس 306 درجه  ) را پشتیبانی می شود .

بیشتر بخوانید  ال جی بهترین شریک برای مهندسی گوشی نکسوس
nexus5-cam1
nexus5-cam1

در رابط کاربری نرم افزار دوربین میتوان به : روشن یا خاموش کردن فلش LED ، سوئیچ کردن بین لنز جلو و عقب و تنظمیات دیگری مثل برچسب گذاری جغرافیایی ، تایمر شمارش معکوس ، تغییر اندازه تصویر ، حالت صحنه ( شب ، اکشن ، غروب ، آفتاب و . . . ) البته تمامی این امکانات در نکسوس 4 نیز دیده شده است و تنها قابلیت جدیدی که به نکسوس 5 اضافه شده است یک دکمه HDR+ است که وظیفه دارد تا عکس های HDR را با کیفیت بهتری گرفته و از ترکیب چندین فریم متوالی با یکدیگر نتیجه تصویری شفاف را ارائه دهد .

nexus5-cam2
nexus5-cam2

در حالت ویدیو شما میتوانید تنظیمات فیلم با کیفیت های ( 1080P , 720P , 480P ) ، تنظیمات نور دهی و فلاش را تغییر دهید ، همچنین توانایی ثبت ویدیو با 30 فریم در ثانیه را نیز پشتیبانی می کند.[divider]

عملکرد و عمر باتری

نکسوس 5 با پردازنده اسپدراگون 800 با پردازش 2.26GHz چهار هسته ای و با 2GB RAM و تراشه adreno 320 برای پردازش گرافیکی طراحی شده است . این دستگاه از  از 32GB حافظه داخلی ساخته شده ( که در حال حاضر ورژن 16 GB نیز در بازار موجود است)  که از 32GB فقط 26.7GB در دسترس کاربر قرار میگیرد . این گوشی از کارت حافظه برای ارتقاء حافظه ذخیره سازی پشتیبانی نمیکند .

مقایسه عمر باتری نکسوس 4 با نکسوس 5

N4_vs_N5_battery
N4_vs_N5_battery

نکسوس 5 با باتری 2300mAh همراه بوده ، که بعد از کارهایی از جمله : تماس تلفنی 2 ساعت ، باز کردن 2 حساب ایمیل با اطلاعات دریافتی زیاد ، بازی ، باز کردن موسیقی ، کمی وب گردی ، چک کردن توییتر و چت با برنامه WhatsApp باتری کاملا خالی نبوده و همچنان قدرت روشن نگه داشتن گوشی را داشت ، در کل میتوان گفت باتری نسبتا خوبی دارد .[divider]

رابط کاربری

گوگل در تلاش است تا همیشه بهترین ها را در اختیار کاربران قرار دهد اینبار نیز ، برای اولین بار اندروید کیت کت 4.4 را روی گوشی نکسوس 5 استفاده کرد که شاهد تغییرات زیادی نسب به 4.3 بودیم از جمله بزرگتر شدن آیکون ها ، حذف شدن دکمه لمسی پایین صفحه و این عمل بر نوار وضیعت نیز اتفاق افتاده که میتوان از تمام صفحه استفاده کرد .

nexus5-ui
nexus5-ui

اولین تغییری که شما متوجه آن میشود عوض شدن حالت قفل صفحه نمایش در کیت کت است ، همچنین یک دکمه دوربین کوچک بعنوان یک ویجت روی صفحه نمایش قفل بطور مستقل قرار دارد که میتوانید سریعا دوربین خود را باز کرده و شروع به شکار لحظات کنید .[divider]

نتیجه گیری

گوگل با پیشرفت چشم گیر در طراحی گوشی های هوشمند خود تنوع جدیدی در بازار بوجود آورده است و اما نکسوس 5 را میتوان جزء گوشی های هوشمند آندروید به شمار آورد که نسبت به کارایی و طراحی زیبایی که دارد قیمت آن نسبتا مناسب بوده و همه قسمت های سخت افزاری آن از قطعات قدرتمند مثل پردازش 800 ، 2GB RAM تشکیل شده است .

Nexus 1_5
Nexus 1_5

در کل این گوشی دو ایراد دارد که عبارتند از : 1 . دوربین نسبتا کیفیت کم که انتظار می رفت گوگل در این مورد بهتر عمل کند ولی همچنان دوربین نکسوس 5 چندان تعریفی ندارد و 2 . اینکه عمر باتری نکسوس 5 نسبت به کارایی که دارد بسیار پایین بوده و قابل قبول نیست .

نظر شما درباره نکسوس 5 چیست ؟

شما میتوانید گوشی هوشمند دیگری را برای بررسی بعدی پیشنهاد دهید ، منتظر نظرات شما هستیم .

 

منبع : gadgets.ndtv.com

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بررسی گوگل نکسوس 5 ( Google Nexus 5 )

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *